TRIGGER ON AIR na Radiu Punctum

TRIGGER je rozvolněný kolektiv hudebnic, který vznikl v Synth Library Prague, a série projektů od hudebnic nejen pro hudebnice. Hlavními tématy kolektivu je pestrost, hledání, respekt a nejrůznější systémy kontroly nejen v oblasti hudebních technologií. Od května 2020 pokračuje TRIGGER ON AIR na Radiu Punctum každou první středu v měsíci od 19:00 selekcí hudby a diskuzí nad myšlenkami, emocemi a proměnami, které spouští a rozvíjí.

První selekci hudby a knih s ní souvisejících připravila Mary C.

Záznam najdete na mixcloudu Radia Punctum.


PLAYLIST

Beatrice Dillon – Workaround Bass

Téma: posedlost rytmem, dub, fm syntéza

Kniha: James P. CarseFinite And Infinite Games (1986) Ohraničené neboli konečné hry jako sport, politika nebo války mají pravidla a hrají se pro vítězství, nekonečné hry se hrají proto, aby hra stále pokračovala, jsou to autentické interakce od doteku až po kulturu, mění pravidla, pohrávají si s hranicemi. Hráč/ka konečné hry jde po moci. Knihu uvádí Beatrice Dillon jako jeden ze zdrojů inspirace při tvorbě svého alba Workaround.

 

Edge Slayer – Keep It Pumpin

Téma: afroamerické ženství, estetika “powerful goddess witchy cunt“, která je současně zranitelná.

Kniha: John Berendt – Midnight in the Garden of Good and Evil  (1994) , ve které vystupuje transgender umělkyně a performerka Lady Chablis, která Edge Slayer (multimediální trans umělkyni a promotérku akcí Séancé a Barbies Inferno) inspirovala.

 

Angel-Ho – Rewind

Angel-ho, spoluzakladatelka kolektivu NON Worldwide se rozhodla nahrát album, jaké by si přála mít možnost sama poslouchat v dětství. Směs electro-popu, rocku a r’n’b. Projekt který je postavený na posilujícím ženském hlase – Woman Call. Příležitost pro hlas trans bohyně, kterou Angel-Ho je. Podle jejích slov je to hlavně vyjádření lásky. Je to přeci i o polibcích, které jsou tak sladké jako med.

Lyra Pramuk – Xeno

Debutová deska hudebnice Lyry Pramuk s názvem Fountain vznikla prací s jejím hlasem. Lyra vystudovala klasický zpěv, a co se týče studia hudby, je jedním z nejsečtělejších lidí, se kterými jsem se kdy setkala. Uslyšíte ji mluvit o folklórní hudbě, klasické avantgardě i post klubové elektronice. Pokud jste ji někdy viděli/y na živo, měli/y jste možnost cítit tu sílu, která z jejího emotivního rozsahu jde. Její hudba je meditativní, ale i oslavná

Téma: opozice vůči snaze zaškatulkovat sebe i vše kolem. Snaha přijmout svou komplexnost, mnohovrstevnatost a nechat si prostor k neustálému vývoji.

Téma: posthumanismus a nebinární vidění světa, nový folklór, hledání naděje, krásy i spirituality

Kniha: Rosi Braidotti  – The PostHuman (2013)  Svými úvahami Rosi Braidotti reaguje na současný svět, který je globálně propojený, svět biohackingu, robotiky a modifikovaných (nejen) potravin. Říká, „Ne všichni z nás mohou říct s jistotou, že byli vždy považováni za člověka, nebo, že jsme jenom člověkem…“. Čím bychom se tedy mohli/y stát? Tato představivost je podle Braidoti důležitější než odpovídání na otázku, čím jsme teď. Čeká nás kolektivní společenský projekt. „Braidotti outlines new forms of cosmopolitan neo-humanism that emerge from the spectrum of post-colonial and race studies, as well as gender analysis and environmentalism. The challenge of the posthuman condition consists in seizing the opportunities for new social bonding and community building, while pursuing sustainability and empowerment.“

 

Holly Herndon – Eternal

Téma: strojové učení, umělá inteligence, objevování novým identit, entit a způsobů spolupráce.

Holly Herndon, Mata Dryhursta a Jules LaPlace experimentují se strojovým učením – konkrétně s umělou inteligencí Spawn, kterou společně učili a krmili, aby s nimi mohla natočit album. Na jednom z projektům s nimi spolupracovala i Lyra Pramuk.

Další zdroje: nový podcast Holly a Mata Interdependence.  Úvaha nad tím co znamená pro hudební scénu independence (nezávislost) a interdependece (vzájemná závislost), která představuje odklon od kompetitivního individualismu a snaží se otevřít novým formám fugování a vzájemné podpory.

 

Maria Teriaeva – Abstract

Maria Teriaeva – Spritz

Na sibiři narozená hudebnice Maria Teriaeva se na svém druhém albu Conservatory of Flowers rozhodla zkoušet popovější formy, a k jejímu modulárnímu systému od Dona Buchly se přidaly i další nástroje.

Téma: vůně. Maria Teriaeva zapojila do svého projektu i tvůrce vůně NJ Neumann.  Vznikla tak vůně přímo pro toto album. Pokud si koupíte její vinyl, bude pro vás tento projekt mít další smyslovou dimenzi.

Ve videoklipu ke skladbě SØS hraje Mikhail Yuryevich Sotsky, skutečný vědec, který studuje například i asteroidy, které mohou ohrozit zem. V úvodu klipu se objevuje citát z Kosmické úmluvy z roku 1967.

 

MHYSA – brand nu

MHYSA – no freedom

Americká multimediální umělkyně Mhysa vydala nedávno novou desku NEVAEH na labelu Hyperdub. Je to modlitba za ženy tmavé pleti. Prozkoumávání slasti i jejího nedostatku. Potkává se tu r’n’b, gospel a dekonstrukce, samply formativní populární hudby a intimní syrové vokály.

Kniha: Lucille Clifton – Two-Headed Woman (1980) sbírka, která je oslavou afroamerických žen, a to nejen jejich těl.  V úvodu desky NEVAEH zní ukázka z básně Lucille Clifton „Won’t you celebrate with me“.

 

Evil Medvěd – Vltava Bathtime

Venus Ex Machina – Iniuria

Téma: sexuální násilí

Britská hudebnice a matematička Venus Ex Machina iniciovala kompilaci Self Love Songs, která chce upozornil na téma sexuálního násilí. Duben je mezinárodním měsícem právě tohoto tématu, které se stalo v souvislosti s výjimečným stavem a karanténou ještě palčivějším problémem. V mnoha zemích se počet případů sexuálního násilí a domácího násilí obecně dokonce zdvojnásobil. Výtěžek z prodeje kompilace bude věnován organizaci Women for Women International. Na kompilaci přispěli/y svou skladbou také v Praze usazení Evil Medved a další členky sítě female:pressure.

 

Moor Mother – TRUE LIES OF HISTORY feat OLOF MELANDER

Moor Mother – LETTERS FROM EARTH

Téma: jiné vnímání času a prostoru 

Kniha: Space-Time Collapse kolektivu a nakladatelství Black Quantum Futurism, které Moor Mother založila společně s umělkyní, aktivistkou a právničkou Rashidou Philips. Přináší nový pohled na klasické teorie fyziky a filosofie. Experimentální psané útvary se zabývají vnímáním času a prostoru, přepisováním historií, vyrovnáváním se s traumaty (nejen z otroctví), budováním komunity a překonávání dominantního konceptu lineární historie a pokroku.

Nahrávka Clepsydra původně vznikla pro všechny, kteří/ré se chytili/y v tvůrčí pasti a dělá jim potíže snít. Moor Mother vydala nedávno také pokračování svého projektu s Mental Jewelry – Moor Jewelry.

 

Jasmine Guffond – Default Cultures

Hudebnice Jasmine Guffond se zabývá tématem sonifikace dat a fenoménem surveillence obecně – tedy dohledem, kontrolou a praktikami „velkého bratra“. Je to i téma posledních dnů, kdy se možná vyměňujeme další díl svobody za falešný pocit bezpečí. Austrálská hudebnice v projektu Microphone Permission zpracovává hlavně téma sledování a dohledu na internetu a fakt, že naše chytrá zařízení mají mikrofon, který nás může neustále poslouchat.

Téma: technologie dohledu

Kniha: Caleb Kelly – Cracked Media: The Sound of Malfunction Autor této knihy byl profesorem Jasmine Guffon, zabývá tím, jak se poničená média (běžně nežádoucí) podílí na tvorbě experimentální hudby.

 

Eartheater – Below the Clavicle

Hudebnice, skladatelka, zpěvačka, choreografka, vizuální umělkyně. Jejíž noční múrou je stagnace. Dva roky po vydání svého třetího projektu vydala singl Below the Clavicle její tvorba se pohybuje někde mezi klasickou hudbou, industriálem, ale i folklorem, její umění je hodně fyzické a hraje si s napětím. Někdo si možná vybavuje její track C.L.I.T. – curiosity liberates infinite truth.   

Téma: jazyk těla, ženské hlasy, posunování norem

Kniha: M.O.M. – Matter Over Mind – (nejen) kniha choreografie od Eartheater – poezie psaná jazykem těla

 

Elysia Crampton – Grove (feat. Embaci)

Bolívijská umělkyně Elysia Crampton ve své hudbě zpracovává i téma traumatu, které se přenáší po generace nebo téma svých kořenů, které sahají mezi původní obyvatele Jižní Ameriky, kteří byli násilně kolonizovaní křesťany. Ukázka je z nově vydaného (ale už staršího) projektu ORCORARA 2010.

Téma: víra, ontologie, gender, identity, dědictví Aymara, samplování, koloniální násilí, postkolonialismus

Kniha: Leanne Betasamosake Simpson – As We Have Always Done: Indigenous Freedom through Radical Resistance (2014) „Indigenous people don’t relate to the land by possession or control over it, but through connection; “a generative, affirmative, complex, overlapping, and nonlinear relationship” with the land

 

EXOℜℭℑSMOS – ዕቿነዕቿ ዕዐክዕቿ ነቿ የዐነልክ ረልነ ል́ኗሁጎረልነ

Téma: strojové učení a sociokulturní kontext, proces je víc než produkt

Nový projekt mexického hudebníka a programátora Moisése Horty Valenzuely je i tentokrát experimentem s generováním hudby, s typem strojového učení nazvaným GAN (generative adversial network), který vynalezl  Ian Goodfellow. GAN se skládá ze dvou neurálních sítí. Ty mezi sebou spolupracují a efektivně se učí ze syrových dat.  Hrají vlastně takovou hru.

Čtení: Gabriella Garcia – There Is No “Artificial” Intelligence: A Conversation with the Initiative for Indigenous Futures